۱۴ مرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۱۶

امیر حسینی با مهر مطرح کرد:

سلطانی‌فر فصل تازه‌ای در ورزش رقم می‌زند/ چالش‌های پیش روی وزیر جدید

سلطانی‌فر فصل تازه‌ای در ورزش رقم می‌زند/ چالش‌های پیش روی وزیر جدید

دبیر کل پیشین کمیته ملی المپیک با تاکید بر ورزش ایران در دولت نهم و دهم با وجود اعتبارات خوب با مشکلات جدی روبرو شد گفت که مسعود سلطانی‌فر با توجه به پیشینه، قابلیت‌ها و توانایی‌هایی که دارد، می‌تواند سیاست اعتدال و تدبیر را در دولت جدید پیگیری کرده و فصل تازه‌ای را در ورزش کشور رقم بزند. وی همچنین برای ارائه تجربیات خود به دستگاه ورزش در دولت جدید اعلام آمادگی کرد.

امیر حسینی که در حال حاضر دبیر کل فدراسیون جهانی ورزش‌های باستانی است در گفتگو با خبرنگار مهر، انتخاب مسعود سلطانی‌فر به عنوان وزیر ورزش و جوانان در دولت جدید را با توجه به شرایط فعلی شایسته ارزیابی کرد.

وی تصریح کرد: سلطانی‌فر به خاطر دو سال سابقه قائم مقامی در دوره اول ریاست هاشمی طبا در سازمان تربیت بدنی، شناخت از ظرفیت‌های ورزش و علاقه مندی به این حوزه از سوی دولت جدید به عنوان گزینه اول برای وزارت ورزش و جوانان معرفی شدند.

حسینی ادامه داد: وی با توجه به تجربه مدیریت اجرایی، معاونت سیاسی و استانداری در استان‌های گیلان، زنجان و اراک، آشنایی کامل با ظرفیت‌های ورزش در استانپ‌ها را هم دارد. بنابراین به نظر می‌رسد با توجه به شناختی که از نیروهای سازمانی دارند و البته با حمایت دولت می‌تواند در دوره جدید فصل تازه‌ای را برای ورزش کشور رقم بزند.

دبیر کل پیشین کمیته ملی المپیک با بیان اینکه در دولت نهم و دهم و علی رغم اعتبارات خوب، دستگاه ورزش با مشکلات جدی روبرو شد، خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات مسئله نیروی انسانی در ورزش است، واقعیت این است که حوزه ستادی ورزش حتی در استان‌ها با مشکل جدی از نظر نیروی انسانی مواجه است و این چالشی بزرگ برای گزینه جدید وزارت ورزش و جوانان است که باید به توسعه منابع نیروی انسانی بپردازد.

معاون فرهنگی سازمان تربیت بدنی وقت در زمان ریاست مهندس هاشمی طبا تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های دولت و در نظر گرفتن قوانین باید در دولت جدید موضوع منابع انسانی به طور جدی مورد توجه قرار داده شود. دستگاه ورزش حدود 5 هزار پست سازمانی دارد اما فاقد نیروی انسانی لازم است.

وی یکی از معضلات مربوط به مشکل نیروهای انسانی را وارد کردن نیرو از خارج از دستگاه ورزش عنوان کرد و گفت: این مسئله باعث شده مسیرهای شغلی و ارتقا برای کارشناسان ورزش به حداقل برسد ضمن اینکه بسیاری از نیروهای به کار گرفته شده در دوره‌های پیشین امروز به دوره بازنشستگی می‌رسند. بنابراین آقای سلطانی‌فر باید از ظرفیت‌های موجود در ورزش برای جذب نیروهای متخصص استفاده کند و درعین حال برخی از مسئولیت‌ها را واگذار کند.

امیر حسینی مشکلات مالی را دومین چالش پیش روی گزینه پییشنهادی دولت جدید برای وزارت ورزش و جوانان عنوان کرد و گفت: 3.5 درصد بودجه کل دولت صرف فرهنگ می‌شود و کمتر از یک درصد آن به ورزش اختصاص می‌یابد. با توجه به گران بودن بلیت هواپیما، افزایش قیمت ارز و هزینه‌های سنگین برای آماده سازی ورزشکاران، رسیدگی به منابع مالی چالش جدی دیگری برای آقای سلطانی‎فر خواهد بود.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه آقای سلطانی‌فر 6 سال در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور داشته و از نزدیک با رئیس جمهور منتخب (آقای روحانی) کار کرده‌اند و همچنین شناختی که از اعضای کابینه دارد، به نظر می‌رسد بتواند تعامل خوب و سازنده‌ای با دولت برقرار کرده و مشکلات منابع مالی را هم حل کند.

حسینی که از سال‌ها مدیریت در ورزش، ریاست فدراسیون های شمشیربازی و هندبال را هم در کارنامه دارد نظام باشگاهداری را یکی دیگر از مشکلات فعلی ورزش عنوان کرد و تاکید کرد که مسعود سلطانی‎فر باید در صورت رای آوردن و انتخاب نهایی به عنوان ورزش و جوانان، به این مشکل هم به طور جدی رسیدگی کند.

وی در این زمینه توضیح داد و گفت: ورزش ایران فاقد باشگاه‌های سازنده است، نظام باشگاهداری به ویژه در فوتبال به تیمداری رسیده است. باید طرحی که توسط مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح شد، از سوی وزارت ورزش و جوانان درخواست شود. باید وزیر آن را دریافت کند و روی آن کار کند.

"خلاء قانونی یکی دیگر از چالش‌های پیش روی وزیر جدید ورزش و جوانان است"، حسینی با بیان این مطلب گفت: باید در این زمینه قوانین مورد نیاز توسط مجلس و با حمایت وزارت ورزش و جوانان به تصویب برسد ضمن اینکه باید اشاره کنم یکی دیگر از مشکلات، معضل دو شغله‌ها و بازنشستگان است. با توجه به ویژگی‌های ورزش باید این امکان ایجاد شود که ورزش از خدمات باتجربه‌ها استفاده کند.

نایب رئیس پیشین کمیته ملی المپیک که در حال حاضر عضو فدراسیون ورزش‌های معلولان است اظهار داشت: در بین 205 کشور عضو کمیته بین‌المللی المپیک، ایران تنها کشوری است که خود را از منابع نیروی انسانی باتجربه منع کرده است. آقای سلطانی‌فر باید با شناختی که از مجلس و دولت دارد شرایطی را مهیا کند که بتوان از نیروهای کاربلد استفاده شود تا به واسطه حضور آنها، ورزش ارتقا پیدا کند.

حسینی با تاکید بر اینکه این چهار سال پیش رو در چشم برهم زدنی می‌گذرد، یادآور شد: مهم کارهای اساسی و زیربنایی است که باید در این دوره جدید شکل بگیرد، باید در حمایت و توسعه ورزش همگانی و تقویت نظام باشگاهداری گام‌های اساسی برداشته شود و در عین حال خلاء ورزش داخلی با محیط حقوقی بین‌المللی برطرف شود.

وی افزود: محیط داخلی ورزش ایران با محیط حقوقی بین‌المللی فاصله زیادی دارد. لازم است وزیر جدید ورزش و جوانان در صد روز اول حضورش مشکل اصلاح اساسنامه فدراسیون‌ها را مطابق با منشور کمیته بین‌المللی المپیک برطرف کند تا از برخی دخالت‌ها و تعلیق‌ها جلوگیری شود.

حسینی همچنین لازم دانست که اختیار عزل روسای فدراسیون‌ها به مجمع آنها واگذار شود و در این زمینه گفت: اینکه اختیار عزل رئیس فدراسیون توسط وزیر انجام شود اشکال بزرگی است. باید اساسنامه موجود در این زمینه را به دوره قبل که در زمان آقای هاشمی طبا به تصویب رسید، بازگردانیم. بهتر آن است که وزیر ورزش و جوانان به کارهای اساسی‌تر بپردازد. آقای سلطانی‌فر باید بیشتر از این موارد به موضوع نظام باشگاهداری بپردازد و اینکه حداقل دو باشگاه پرسپولیس و استقلال با شرایط مناسبی اداره شوند.

دبیر کل پیشین کمیته ملی المپیک تاکید کرد: در مجموع اینکه مسعود سلطانی‌فر به عنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت ورزش و جوانان در شرایط فعلی پتانسیل و قابلیت‌های خوب و لازم برای تعامل با دولت و مجلس را داراست و با توجه به توانایی‌هایی که دارد می‌تواند سیاست اعتدال و تدبیر را در دولت جدید پیگیری کند تا بر تمام مشکلات فائق بیاید.

"اگر شما در وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد همکاری داده شود می‌پذیرید"؟، امیر حسینی در پاسخ به این پرسش گفت: به دنبال پست و مقام نیستم اما تجربیات ارزشمندی دارم که می‌توانم آنها را برای ارتقای ورزش در اختیار علاقه مندان بگذارم. در کل از همکاری دریغ نمی‌کنم.

کد خبر 2110463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha